پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204129
آمانو: اجراي برجام آغاز مرحله جديدي در روابط ميان ايران و آژانس است
تاریخ انتشار : 1394/10/29 15:55:39
نمایش : 1624
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در نشست شوراي حکام گزارش خود درباره اجراي برجام را قرائت کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از گروه بين‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "يوکيا آمانو،" مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش خود درباره اجراي برجام به نشست شوراي حکام گفت: آقاي رئيس، من تقاضا کردم اين نشست شوراي حکام در رابطه با گزارش من با عنوان راستي آزمايي و نظارت در جمهوري اسلامي ايران در چارچوب قطعنامه شوراي امنيت به شمار 2231 تشکيل شود. گزارش من در شانزدهم ژانويه به شوراي حکام و به طور موازي به شوراي امنيت، تاييد کرد که ايران اقدامات مشخص شده در پيوست شماره پنج برجام را به جا آورده است. در نتيجه روز اجرا در همان روز اتفاق افتاده است. ايران قبلا به من اطلاع داده بود که موقتا پروتکل الحاقي را درباره توافقنامه پادمان‌ها که با آژانس دارد، اعمال مي کند، که از روز اجرا شروع مي شود. همچنين ايران به طور کامل کد 3.1 از ترتيبات فرعي توافقنامه پادمانها را اجرا خواهد کرد. 

 
 
راستي آزمايي اينکه ايران گامهاي مقدماتي لازم را تکميل کرده است، کار پيچيده و دشواري بود و با وجود ضيق وقت انجام شد. من از تيم خوبمان در اداره پادمانها بسيار تشکر مي کنم. اکنون مسير براي آژانس روشن شده است تا راستي آزمايي و نظارت بر تعهدات هسته‌اي ايران را بر اساس برجام، همانطور که توسط شوراي امنيت درخواست و توسط شوراي حکام مجوز آن داده شده، شروع کند. 
 
من به همه آنهايي که به تحقق برجام کمک کردند، به ويژه گروه کشورهاي سه به علاوه سه (پنج به علاوه يک) ايران و شوراي حکام تبريک مي گويم. 
 
روز شنبه، من در وين با موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، جان کري، وزير خارجه آمريکا، صالحي معاون رئيس جمهور ايران و ظريف وزير خارجه ايران ديدار و گفتگو داشتم. دوشنبه  نيز در تهران با رئيس جمهور روحاني ديدار کردم و دوباره با دکتر صالحي و دکتر ظريف ملاقات و گفتگو کردم. همگي از نقش مهم آژانس در اين مسئله تشکر کردند. آنها  همچنين بر تعهد خود به اجراي کامل برجام تاکيد کردند. 
 
آقاي رئيس، همانطور که به شوراي حکام در دسامبر اطلاع دادم، اجراي پروتکل الحاقي، راستي آزمايي و نظارت بر تعهدات هسته‌اي ايران بر اساس برجام، شامل فعاليتهايي مي شود که براي آنها بودجه‌اي قابل پيش بيني، نياز است. من به زودي پيش نويس به روز شده بودجه را براي سال دو هزار و هفت منتشر خواهم کرد که در آن برآوردهاي مربوط به هزينه هاي اضافي خواهد آمد، هزينه هايي که بايد از طريق بودجه عادي همان سال تامين شود. عناوين اصلي اين پيش نويس به روز شده ديروز بين اعضا توزيع شد. من از کشورهايي که تاکنون کمک کرده‌اند يا قول کمک داده‌اند تشکر مي‌کنم و من روي حمايت همه اعضا براي تامين بودجه قابل پيش بيني براي کار طولاني مدت راستي آزمايي و نظارت حساب مي کنم. به منظور  عمل به مسئوليتهاي جديد، قصد دارم دفتري را در اداره پادمانها ايجاد کنم تا مسئوليت فعاليتهاي پادماني، راستي آزمايي و نظارت را بر عهده بگيرد. اين دفتر جايگزين کارگروه ويژه ايران خواهد شد. اين تغيير نيز به بودجه اضافي نياز دارد. فعاليتهاي راستي آزمايي و نظارت در رابطه با برجام استثنا هستند و سابقه قبلي براي آنها وجود ندارد. 
 
آقاي رئيس، اجراي برجام آغاز مرحله جديدي در روابط ميان ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي محسوب مي شود. ما از زماني که آژانس در سال دوهزار و سه بررسي پرونده ايران را شروع کرد، راهي طولاني طي کرده ايم. کارهاي زيادي انجام شده است تا به اينجا رسيده ايم. همين اندازه تلاش در آينده براي اجراي برجام نياز است. آژانس کاملا متعهد به ايفاي نقش خود است. من از حمايت آژانس قدرداني مي کنم و همچنان به ارائه مرتب گزارشها ادامه خواهم داد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html